Tidskrifter ger bäst avkastning på reklaminvesteringen

Det tog elva år och över 1 400 kampanjer från 450 varumärken, men nu har Nielsen slutligen publicerat resultatet av sin undersökning om avkastningen på satsade reklampengar. och budskapet till medieköparna är tydligt: tidskrifter är den bästa reklaminvesteringen.

Nielsens globala studie av reklam för konsumentvaror visade en genomsnittlig avkastning på 40 kronor för varje tiokrona som spenderas på annonsering i tidskrifter (3,94 dollar per spenderad dollar). Det innebär att printmediet presterar 50 procent bättre än det näst bästa alternativet, displayannonsering, vilket ger en avkastning på bara cirka 26 kronor per spenderad tia.

I studien tittade Nielsen på produkter över sju kategorier: barn, husdjur, hälsa och skönhet, allmänna handelsvaror, mat, dryck och över disken-produkter. Intressant nog visade online video, reklamkanalen som har lockat till sig en allt större del av annonsutgifterna under de senaste åren, med en avkastning på 15 kronor per investerade tio, lägst Roas (Return on advertising spend) av alla i undersökningen, mindre än 40 procent av det värde tidskrifter levererar.

Författarna till studien var snabba att påpeka att ”Roas påverkas av mediekostnaden”, och när man överväger merförsäljning per exponerade hushåll var linjär teve bäst, medan mobil hade högsta merförsäljning per tusen visningar. Men när det handlar om valuta för pengarna kommer de till korta, vilket tyder på att en tryckt tidningskampanj i särklass är det klokaste sättet att spendera en annonsbudget.

källa: printpower.se

För mer info om Nielsens studie: benchmarks-across-media

roas